Czym jest kreatywność? Jak ją w sobie odnaleźć? Jak kreatywność wykorzystać w szkole i w domu? Czy schematy działania, uczenia się są pozytywne?
To pytania i zadania, z którymi zmagają się uczniowie klasy 4a, biorąc wraz ze swoim wychowawcą udział w projekcie Instytutu Edukacji Pozytywnej: Szkoła Myślenia Pozytywnego 2021.
W czasie zajęć prowadzonych online przez trenerów IED uczniowie uczą się łamać w sobie schematy, by rozbudzać kreatywność, by się nie nudzić, by szukać nowych rozwiązań, by się rozwijać, by czerpać radość z tego, co się robi, by zrobić coś inaczej i bardziej pomysłowo i … tych „by” znaleźlibyśmy jeszcze wiele.
Niektórzy nie lubią zmian. Dlaczego? Bo one wymagają zmiany. Udział w projekcie pokazuje, że to właśnie zmiany rozbudzają w nas inicjatywę i pomysłowość, czynią świat ciekawszym i bardziej barwnym. Co, jeśli zmiany nie wyjdą? Działamy dalej, próbujemy, tworzymy, świat jest nasz.
Zmieniać schematy myślenia, to przestawić coś w swoim otoczeniu, robić rzeczy inaczej, niż zwykle. Schemat to „pudełko”, do którego często wielu z nas się chowa. Chodzi o to, by wyjść z „pudełka” i robić coś inaczej. Uczniowie klasy 4a dowiedzieli się, że na tym właśnie polega rozwój. Dowiedzieli się także, że rozwój zawsze jest intrygujący i przynosi satysfakcję.
W czasie zajęć z trenerami IED uczniowie wykonywali wiele ćwiczeń. Był to czas zabawy i wychodzenia z „pudełka”. Wiele oczywistych rzeczy robiliśmy inaczej. I słowo „inaczej” jest tu kluczem do sukcesu.
Przed nami kolejne zajęcia i kolejne intrygujące zadania. Klasa 4a radzi sobie świetnie, rozwijając swoją kreatywność w zabawie. Daje to pewność, że uczniowie ci poradzą sobie również w przyszłości, kiedy zabawa zamieni się w trudne przedsięwzięcie.