Z czym kojarzą się naszym uczniom piramidy, patyczki czy wieże? Dziś zaprezentujemy jakimi metodami pracują w naszej szkole nauczyciele, aby jak najlepiej wpłynąć na rozwój dziecka.
Ocenianie kształtujące to styl pracy nauczyciela i uczniów, który polega na systematycznym pozyskiwaniu informacji o przebiegu procesu uczenia się. Dzięki niemu nauczyciel może modyfikować dalsze nauczanie i dawać uczniom informację zwrotną, pomagającą im w nauce, by osiągnąć zaplanowane cele. Atrakcyjne lekcje na długo pozostają w pamięci uczniów, którzy sami stają się odpowiedzialni za proces uczenia się – uczą się nie dla stopni, ale dla własnego rozwoju. Dzięki jasnym celom i kryteriom sukcesu uczniowie wiedzą czego od nich wymaga nauczyciel, co należy wiedzieć i umieć. Uczniowie chętnie podejmują nowe wyzwania świadomi swoich mocnych i słabych stron, świadomi własnej wartości, niepowtarzalności i wyjątkowości. W procesie nauczania uczestnikami są uczniowie, nauczyciel i rodzice, którzy wiedzą jak pomóc dziecku, jakie treści wymagają ćwiczeń, a z czym dziecko dobrze sobie radzi. Nauczyciel towarzyszy uczniowi podczas procesu edukacji, wspiera go w trudnych momentach i cieszy się z dzieckiem z sukcesów na miarę jego możliwości.
Plan daltoński, czyli naturalna ciekawość świata wdrażany jest w niektórych klasach naszej szkoły. Jest to koncepcja edukacyjna zbudowana na solidnych fundamentach: odpowiedzialności, samodzielności i współpracy. Plan daltoński polega na metodzie indywidualnej pracy uczniów i zrywa z tradycyjnym sztywnym klasowo-lekcyjnym systemem nauczania. Znaczy to, że tempo nauki jest dostosowane do rzeczywistych możliwości ucznia. Dzięki tej metodzie dziecko uczy się odpowiedzialności i współpracy, budzi kreatywność i samodzielność. Motto edukacji daltońskiej to słowa Helen Parkhurst, twórczyni planu daltońskiego: „Jeśli szanujemy dziecko i podążamy za jego możliwościami to może ono zrobić więcej, niż od niego oczekujemy, a wszystko, co dziecko potrafi - nauczycielowi zrobić nie wolno". Istotną rolę w tym procesie edukacji odgrywają pomoce edukacyjne. Plan daltoński wypracował szereg specjalnych pomocy, które wspierają realizację procesu uczenia się w ramach czterech filarów, a są nimi: sygnalizator, kolorowa wizualizacja dni tygodnia, tygodniowa tablica zadań, zegar w koncepcji daltońskiej, kalendarz pogody i urodzin, wybór aktywności przez uczniów.
Ciekawą formą kształtującą nawyk systematycznego czytania są projekty Piramida i Wieża czytelnicza. Uczniowie kolekcjonują cegiełki, które przeliczane są na czas spędzony na aktywnym czytaniu. W projekt zaangażowani są również rodzice, którzy swym podpisem potwierdzają fakt zrealizowania zadania. W ten sposób, poprzez zabawę, kolekcjonowanie i wypełnianie pustych pól, "niechcący" uczniowie nabywają kompetencji czytelniczych.
W procesie lekcyjnym korzystamy z elementów metody Marii Monessori, która postrzega uczenie jako proces odkrywania, dostarczania doświadczeń, z których dzieci dopiero tworzą wiedzę. Chcemy, by każdy uczeń czerpał przyjemność i radość z uczenia się. Dbamy, by relacje między nauczycielem a uczniem, oparte na zaufaniu i szacunku, prowadziły do wzrostu pewności siebie i gotowości do spróbowania tego, co jeszcze nowe i nieodkryte.